صالح سخندان طراح نقاشی های سه بعدی در گفت و گو با «زندگی سلام»
تعداد بازدید : 151
«خطای دید» برای من، فصل مشترک چند هنر بود
«صالح سخندان» یک جوان ایرانی بیست و شش ساله است که با آثار خلاقانه ای که در زمینه خطای دید و نقاشی های سه بعدی خلق کرده است، در حوزه این هنرجذاب کلی حرف برای گفتن دارد. در ادامه مطلب، گفت و گوی «زندگی سلام» را با وی از نظر می گذرانید؛
توضیح مختصری درباره خودتان و حرفه ای که در آن مشغول هستید، بدهید.
من در دانشگاه مهندسی برق می خواندم اما از وقتی که به حوزه هنری خطای دید علاقه مند شدم درس را رها کردم وسال 90 اولین پروژه ام را گرفتم. چون از کودکی به هنرعلاقه مند بودم و اتفاقا در زمینه فنی هم پیشرفت خوبی داشتم، همیشه به دنبال موضوعی بودم که این دو، به هم ربط پیدا کند و سوژه خطای دید، ترکیبی از چند هنر و فصل مشتر ک این ها بود. چون هم بحث هنر و طراحی است و هم بحث بیولوژی و فیزیولوژی بدن انسان و هم بحث مهندسی. یعنی در حوزه طراحی این طور نیست که صرفا طراح باشی، باید یک سری تکنیک ها را اجرا کنی که آن ها هم اغلب مهندسی است.
«نقاشی سه بعدی» برای این هنر اصطلاح درستی است ؟
این موضوع در همه جا یک اشتباه رایج است. قبل از این که ما شروع به کار کنیم سابقه چند ساله در اروپا و آمریکا داشت که ما شاهد نتایج و آثار آن در ایران بودیم و چون در ظاهر عکس ها به نظر می رسد که یک فضای سه بعدی را ظاهر سازی می کنند به اصطلاح به آن نقاشی سه بعدی می گویند. ولی عملا این فرمی از نقاشی و طراحی است که به صورت دگرگون شده طراحی می شود و اسم دقیق و اصلی آن «طراحی دگرگون» است. در این شیوه، تصویرها را به نحوی طراحی می کنند که با اجرای آن روی هر سطحی، از یک زاویه خاصی به صورت سه بعدی، یا آن فرم دقیقی که طراح می خواهد، دیده شود. حوزه عملکرد آن خطای دید است که در حجم سازی، نورپردازی، نقاشی و طراحی محیطی، گرافیک و حتی کاربری یک نرم افزار هم می توان از این تکنیک ها استفاده کرد.
مردم با دیدن این نقاشی ها واکنشی داشته اند؟
موضوع زاویه دید مربوط به نقاشی های سه بعدی یا همان نقاشی های دگرگون است که در این ها الزاما یک زاویه دیدی وجود دارد که بیننده باید در آن محل یا نقطه بایستد و نگاه کند یا عکسش را بگیرد. ما چون در فضای باز کار می کنیم مردم که گاهی به این نقاشی ها نگاه می کنند برایشان در این زمینه سوال پیش می آید چون قبل از این که با خود کار آشنا شوند با عکس هایش آشنا شده اند و وقتی برایشان توضیح می دهیم که باید از نقطه خاصی به آن ها نگاه کنند، واقعا شگفت زده می شوند.
یکی از بهترین کارهایی که انجام دادید، کدام بوده است؟
از اولین کارهایم تابلوهای خطای دیدی بوده که در یک مجتمع تجاری برای پارکینگ هایش به منظور راهنمایی راننده ها به سمت در خروجی و طبقات مختلف پارکینگ استفاده شده است. ما آنجا کارهایی انجام دادیم که روی سطوح مختلفی انجام شده بود. توی نقاشی سه بعدی که شما می بینید معمولا یک سطح یا دو سطح دخیل است تا این نقاشی سه بعدی به نظر برسد. ولی آنجا حتی روی یکی از تابلوها حدود بیست سطح مختلف اعم از ستون، نرده و دیوارهای مختلف استفاده شد که هنوزهم فکر می کنم بهترین کاری است که انجام دادم.
برای کسانی که علاقه دارند وارد این حوزه شوند و می خواهند درباره بعد مالی این هنرهم بدانند، چه صحبتی دارید؟
هم یادگیری و هم اجرای آن کار آسانی نیست و کلاس آموزشی هم ندارد. در کل دنیا حدود صد نفر هستند که تجربه کشیدن نقاشی سه بعدی را دارند ولی کسانی که وارد و شاخص هستند ده نفرهم نیستند. من هم با خراب کردن کار و کلی آزمون و خطا توانستم یاد بگیرم و پروسه زمان بری بود و سختی های خودش را داشت. اما نوع کار ظرفیت های زیادی دارد مثلا امکان ایجاد فضای خلاقانه و انجام کارهای بزرگ در این حرفه وجود دارد. خودم یک سری ورک شاپ های محدود را برای کسانی که می خواهند کار را شروع کنند انجام می دهم. چون با وسواس زیادی کار می کنم درآمدی که ازاین کار دارم فقط صرف یادگیری ام می شود. از طرفی سفارش دهنده ها هنوز با نحوه بهره برداری از این پروژه ها آشنا نیستند.