به مناسبت 4 تیرماه؛ روز جهانی « ویتیلیگو»

لکه های سفید دوست نداشتنی!

نویسنده : مریم سادات کاپمی
“ ویتیلیگو” که با نام های “ برص” و “ لک و پیس” شناخته و با تخریب ملانوسیت ها دراندام های مختلف باعث بروز لکه های سفیدی می شود. بدن فرد، ملانوسیت ها را عامل مهاجم شناخته و سیستم ایمنی آن ها را تخریب می کند. وراثت، استرس شدید یا آفتاب سوختگی نیزمی تواند عامل زمینه ساز باشد.
ویتیلیگو مسری نیست !
ویتیلیگو حدود 0.5 تا 2 درصد  جمعیت دنیا ( مردان و زنان) را مبتلا می کند و رنگ پوست و نژاد تاثیری درشیوع آن ندارد. به جز زیبایی ظاهری، مشکل خاصی در زمینه سلامت نخواهد بود زیرا بیماری عفونی، مسری یا دردناک نیست اما از لحاظ روحی برای فرد آزاردهنده است.
هر نوع لکه سفید روی پوست نشانه ابتلا به ویتیلیگو نیست در مواردی مانند شوک های عصبی بخشی از رنگدانه ها تخریب می شود. به همین دلیل تشخیص ویتیلیگو حتما باید توسط متخصص پوست و با انجام آزمایش صورت می گیرد.
هیچ درمان قطعی برای بهبود ویتیلیگو شناخته نشده اما اقداماتی نظیر تجویزپمادهای کورتیکواستروئید، داروهای مهارکننده کلسی نورین و مشتقات ویتامین D در مراحل اولیه بیماری می تواند نتایج امیدوارکننده ای داشته باشد. نوردرمانی و استفاده از پرتوهای لیزر نیز به عنوان روش های موفق شناخته می شود که در بعضی از بیماران تا 95 درصد بهبودی حاصل می شود.  البته در موارد بسیار پیشرفته که به هیچ یک از روش های درمان پاسخ نداده، عمل جراحی پیشنهاد می شود که نتیجه آن در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.       
منبع:    www.afvitiligo.com