ردپای دستمال آشپزخانه درمسمومیت غذایی

محققان متوجه شدند که دستمال های مورد استفاده درآشپزخانه می تواند به رشد پاتوژن هایی کمک کند که انتقال آن ها به خوراکی ها موجب مسمومیت غذایی می شود.
محققان دانشگاهی درآمریکا دراین مطالعه نشان دادند که عواملی مانند جمعیت افراد خانواده، ماهیت برنامه غذایی، تعدد کاربردهای دستمال های آشپزخانه و مرطوب ماندن این دستمال ها، ازجمله عواملی است که در رشد پاتوژن ها در دستمال های آشپزخانه تأثیر می گذارد و به طور بالقوه موجب مسمومیت غذایی می شود.
این مطالعه نشان می دهد که ترکیب اعضای خانواده و شیوه های بهداشتی مورداستفاده در آشپزخانه هم بر بارمیکروبی دستمال ها و حوله های آشپزخانه تأثیر دارد. این پژوهش نشان داد حوله هایی که برای چند کار مورد استفاده قرار می گیرد (پاک کردن ظروف، خشک کردن دست ها، نگه داشتن وسایل گرم، پاک کردن وتمیز کردن سطوح) باکتری بیشتری نسبت به حوله هایی دارد که فقط برای یک منظور مورداستفاده قرار می گیرد؛ همچنین حوله های مرطوب باکتری بیشتری نسبت به حوله های خشک دارد.
بنابراین لازم است از استفاده چندمنظوره ازدستمال های آشپزخانه یا به کارگیری دستمال های مرطوب خودداری کرد وهمچنین خانواده های پرجمعیت دارای اعضای خردسال و سالخورده باید به طور خاص مراقب رعایت بهداشت در آشپزخانه باشند. نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن میکروبیولوژی آمریکا ارائه شد.