پرسش و پاسخ

نویسنده : دکتر حسین کرمی متخصص کلیه
تجویــــز داروهــا، تنـــــها با معاینــه بالیــنی
و گرفتــن شــرح حــال امکان پذیــر است
و اگـــر در پاســـخ به ســـوالات مصـــرف
دارویـــی توصـــیه می شـــود، پـــس از
مشورت با متخصص مصرف شود.
آیا مواد غذایی هم وجود دارد که از بروز سنگ کلیه پیشگیری کند؟
کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شناخته شده برای افزایش تولید ادرار است؛ اضافه کردن کرفس به وعده های غذایی به طور منظم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.
سنگ کلیه هنگامی رخ می دهد که مواد معدنی، نمک، اگزالات کلسیم، در کلیه ها کریستال می شود و رسوب های سختی را ایجاد می کند. اگرچه این سنگ ها در کلیه ها تشکیل می شود ولی می تواند روی هربخشی ازدستگاه ادراری تأثیر بگذارد.
از دست دادن آب یکی ازعوامل مهم در پیشرفت سنگ کلیه است. هنگامی که بدن خشک شود، مایع به آرامی ازطریق کلیه ها حرکت می کند و این کندی حرکت، احتمال ترکیب مواد معدنی و نمک را افزایش مى دهد.
لیمو حاوی سیترات است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک و رشد آن ها را کند می کند؛ مصرف دو لیوان آب لیمو صبح قبل ازغذا و چند ساعت قبل از شام ممکن است باعث کاهش ایجاد سنگ کلیه شود.
هنگام خرید آب لیمو به برچسب آن با دقت نگاه کنید. برچسب بسیاری از محصولات آب لیمو حاوی مقدار کمی عصاره لیموی خالص و مقادیر زیادی از شیرین کننده هاست که می تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد. خرید عصاره خالص یا لیموی تازه و آب گرفتن آن در خانه ساده ترین راه برای مصرف آب لیمو بدون مواد افزودنى است.
نعناع حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است و ایجاد سنگ کلیه را سخت مى کند. همچنین، نعناع حاوی اسید استیک، ماده شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ است. یک قاشق چای خوری عصاره نعناع یا آب خالص آن در روزممکن است به جلوگیری و دفع سنگ کلیه کمک کند.