من و کودکم

آشنا کردن کودک با ویژگی اشیا

چهارشنبه ها
نویسنده : الهام یوسفی
بچه ها عاشق تجربیات تازه و هیجان انگیزند. جهان برای آن ها تازه و بکر است. وقتی برای اولین بار اشیا را لمس می کنند، حسی دارند که برای ما قابل درک نیست. هوش آن ها با شناخت اشیا و دنیای اطراف خود، رشد می کند. زبری و نرمی، سردی و گرمی و جهان زیبا و رنگارنگ رنگ ها برای آن ها جاذبه ای عجیب دارد. والدین هم می توانند از این هیجان به نفع خود و کودک شان استفاده کنند تا هم او را سرگرم کنند، هم با یک بازی تازه، ذهن او را تقویت کنند و هم خودشان در کنار کودکی که به واسطه یک بازی خوب، آرام تر شده است، آرامش بیشتری را تجربه کنند. در این مطلب برایتان چند بازی ساده در نظر گرفته ایم که با کمک آن می توانید کودک تان را با جهان تفاوت ها آشنا کنید. کافی است چند تکه پارچه با جنس و بافت متنوع، کلیدهای فلزی، چند خودکار رنگی یا حتی تعدادی قاشق در اندازه های مختلف تهیه کنید و برای این بازی آماده شوید.
شیوه بازی
رنگ گواش را رقیق کنید و در کاسه های کوچک بریزید. سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید. کودک را تشویق کنید سبزیجات را داخل گواش فرو و اثر آن را روی مقوا امتحان کند. سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت شان، شکل های مختلف و جالبی ایجاد می کنند. کودک می تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شکل هایی نیز بسازد. برخی از سبزیجاتی که برای ساختن مهر می توانید از آن ها استفاده کنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، پیاز، هویج، کاهو یا کلم. همچنین می توانید کودک را تشویق کنید دست یا پایش را داخل کاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند. یک کاغذ سفید و یک مداد سیاه بردارید. کاغذ را روی اشیای مختلفی مثل پارچه های طرح برجسته قرار دهید و به کودک آموزش دهید مداد را آرام روی آن حرکت دهد. اشکال جالب ایجاد شده روی کاغذ را برش بزنید و روی برگه دیگری کنار هم بچسبانید و از آن ها یک اثر زیبای هنری تهیه کنید. از کودک بخواهید روی اشیای مختلف دست بکشد و نرمی، زبری، سردی و گرمی آن ها را تشخیص دهد و برای هر پاسخ درست به او امتیاز بدهید.
فواید روان شناسانه این بازی
این بازی ها باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می شود اما توصیه مهم این است که برای کم کردن ریخت و پاش ناشی از بازی با گواش ها، می توانید از یک سفره یا نایلون بزرگ استفاده یا کل صحنه بازی را به حمام منتقل کنید.