سلامت

ارتباط کم‌خونی و کاهش حافظه

عامل کم‌خونی از طریق انجام آزمایش‌ شناسایی می شود و این آزمایش مشخص می‌کند که کم‌خونی فرد در کدام یک ازدسته‌ها قرار خواهد گرفت.
کم خونی به چه معناست؟
پروفسور حسن ابوالقاسمی، فوق تخصص بیماری‌های خون کودکان، در گفت‌وگو با فارس درباره انواع کم خونی کودکان اظهار کرد: پایین آمدن هموگلوبین و هماتوکریت به معنای کم‌خونی است، کم‌خونی کودکان دارای علت‌های فراوانی است.
گاهی برخی از بیماری‌های عفونی ساده می‌تواند باعث بروز کم‌خونی در کودکان شود. همچنین برخی عوامل تغذیه‌ای مانند کمبود آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 و همچنین برخی از بیماری‌های ارثی مانند تالاسمی از علل ایجاد کم‌خونی به شمار می‌رود.
عامل کم‌خونی از طریق انجام آزمایش‌ها شناسایی می شود و این آزمایش مشخص می‌کند که کم‌خونی فرد در کدام یک از دسته‌ها قرار خواهد گرفت.کم‌خونی‌ها در بسته‌های متعددی قرار می‌گیرد که در برخی از آن ها گلبول‌های قرمز کوچک و کم‌رنگ و در بسته‌ای دیگر این گلبول‌ها درشت و قرمز‌رنگ است یا این که هیچ تغییری در ظاهر آن ها ایجاد نمی‌شود. به طور کلی باید بدانیم کمبود هموگلوبین در جریان خون با تغییر خلق‌و خو ارتباط مستقیم دارد زیرا این کمبودها باعث می‌شود که اکسیژن کافی به مغز یا بافت‌ها نرسد و فرد در مواقعی دچار بی‌حوصلگی و عصبانیت شود.کم‌خونی فقرآهن یکی از  بیماری‌های شایع در سراسر  دنیاست ؛زمانی که ذخایر آهن بدن تمام شود، فرد دچار کم‌خونی  می شود. در این شرایط هموگلوبین و هماتوکریت خون بیمار کاهش پیدا می کند که این موضوع علاوه بر تغییر خلق و خو باعث کاهش حافظه خواهد شد.