پنج شنبه ها: مشاوره تحصیلی

رمز گذاری اطلاعات برای ماندگار شدن در حافظه

نویسنده : دکتر شکیلا یوسفی، متخصص روان شناسی سلامت
 رمز گذاری اطلاعات برای ثابت شدن در حافظه، نقش به سزایی در یادگیری و ماندگاری آن ها دارد. نکاتی که در ادامه مطرح می شود، می تواند در روند بهبود حافظه و رمزگذاری مطالب بسیار مفید و موثر باشد. اما رمز گذاری دقیقا چیست و دانش آموزان چطور می توانند از آن استفاده کنند؟ 
با این حال، چهار چیز به انسان کمک می کند تا حافظه خوبی داشته باشد:
1- مطالب را با نظم خاصی مرتب کردن.
2-با همه هوش و حواس خود به آن مطالب اشاره کردن.
3- آن مطالب را به چیزهای غیرعادی مرتبط کردن.
4- مدام آن ها را تکرار کردن.
رمزگذاری و تقویت حافظه
دانش آموزان عزیز، برای حفظ کردن مطالب از روش رمزگذاری استفاده کنید. این روش سه تکنیک دارد که در ادامه مطرح می شود.
تکنیک اول/ دسته بندی اطلاعات: ذهن شما اطلاعات دسته بندی شده را بهتر می فهمد و در نتیجه بهتر به حافظه انتقال خواهد داد. اطلاعات هرچه در ذهن مرتب و دسته بندی شده باشد، باعث می شود یادآوری آن ها بهتر صورت گیرد و زمان کمتری صرف یادآوری مطالب شود. حتی دفتر چرک نویس باید مرتب و مطالب، دسته بندی شده باشد.
تکنیک دوم/ بسط دادن و استفاده از حروف اول: در این روش حروف اول مطالب را استخراج می کنیم و کنار هم می گذاریم و یک کلمه درست می کنیم. 
به طور مثال، آثار نظامی گنجوی شامل ملخ ها می شود یعنی: م: مخزن الاسرار، ل: لیلی و مجنون، خ: خسرو و شیرین، ه: هفت پیکر، ا: اسکندر نامه. این روش در واقع برای یادگیری مطالبی که پراکندگی دارند یا مولفه های ریزتر و بیشتری دارند، بسیار مفید است چون یادآوری آن کلمه، باعث می شود مولفه های آن در ذهن ماندگارتر و بهتر ثبت شود.
تکنیک سوم/ استفاده از تصویر سازی ذهنی: تصویرسازی ذهنی یکی از بهترین تکنیک ها برای تقویت حافظه است. درباره این تکنیک، هرچه افراد بتوانند مطالب را در ذهن، تصویر سازی کنند و تصاویری را در ذهن درست کنند که با موضوع مرتبط باشد، باعث می شود یادآوری و یادگیری بهتر انجام شود. 
به عنوان مثال وقتی می خواهیم اجزای یک درخت را یاد بگیریم باید درختی را که در حیاط منزل مان است با اجزای آن در ذهن به تصویر بکشیم تا برای همیشه در ذهن مان بماند.