سوال از شما؛ پاسخ از مشاوران

مشکل من و شوهرم تنبلی من است

نویسنده : راهله فارسی مشاور

خانمی 32 ساله ام.  هشت سال از ازدواجم می گذرد. مشکل من و شوهرم، تنبلی من است و بارها به من گفته است که از همه نظر از تو راضی ام جز خانه داری! چه کار کنم؟

خوشحالم که هم خودتان و هم همسرتان از زندگی مشترک خود به طور کلی راضی هستید و این گونه که گفتید، تنها یک رفتار شماست که باعث برخی مشکلات می شود. در ادامه برای شما توضیحاتی می دهم که امیدوارم بتواند به رفع این مشکل کمک کنند.
تنبلی چیست و چرا تنبل می شویم؟
تنبلی به تعویق انداختن کارهای از پیش تعیین شده در برنامه یا حذف اهداف از قبل تعیین شده در زندگی است. در حیطه روان شناختی، از کمبود اعتماد به نفس، به عنوان یکی از اصلی ترین علل تنبلی نام برده می شود. گاهی هم فرد بدون آن که دچار علایم بارز افسردگی باشد، نشانه ها و خصوصیتی از این بیماری را مانند پایین بودن اعتماد به نفس دارد. این ویژگی می تواند کم تحرکی و بی میلی به انجام فعالیت را در فرد ایجاد کند که شکلی از تنبلی است. از ویژگی های دیگر افراد تنبل این است که تلاش کردن، چندان برای آن ها اهمیت ندارد و مهم ترین مسئله، نتایج است. این افراد احساس رضایت درونی از تلاش خود ندارند و تنها به این نگاه می کنند که از بیرون به چه میزان پاداش دریافت می کنند تا بر اساس آن تلاش کنند. گاهی هم فرد انگیزه لازم را برای تحرک دارد اما به علت کمبود انرژی دچار تنبلی می شود. کم کاری تیروئید و کم  خونی به خصوص کم خونی مزمن، می تواند عامل خستگی شدید و در نتیجه رفتارهای توأم با تنبلی باشد که باید این بیماری ها را درمان و کنترل کرد.
راهکارهایی برای کنار گذاشتن تنبلی
پیش از شروع هر کاری، مقدمات آن را فراهم کنید. هر قدر درباره کاری، بیشتر آگاهی داشته باشید و از قبل مقدمات آن را آماده کرده باشید، تسلط شما برای انجام آن کار بیشتر خواهد بود و سرعت عمل شما بیشتر می شود. به طور مثال، شما در کارهای خانه ضعیف هستید. بنابراین شب قبل باید فهرست کارهای فردا را برای خودتان بنویسید.
قدم اول را محکم بردارید
کار را از هر نقطه ای که برای تان راحت تر است، آغاز کنید زیرا همین که قدم اول را بردارید، نیمی از راه را رفته اید. وقتی درگیر کار شدید، دیگر برای تان سخت است که آن را نیمه کاره رها کنید. شاید به شستن ظرف ها علاقه مند باشید یا گردگیری یا هر کار دیگری. مهم این است که کار اول را دوست داشته باشید و حتما انجام دهید.
محدودیت زمانی تعیین کنید
برای انجام کارها، یک ضرب الاجل زمانی تعیین کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. به طور مثال برنامه ریزی کنید که تا قبل از ساعت 16، حتما لباس ها را در ماشین لباس شویی بیندازید. پس از انجام هر بخشی از کار، به خودتان پاداش کوچکی بدهید. در خور ذکر است که باید حتما به قول یا پاداشی که برای خودتان در نظر گرفته اید، عمل کنید زیرا به این شکل مکانیسم لذت و پاداش، هنگام انجام کارها در ذهن شما فعال می شود.
افکار منفی را دور کنید
افکار مثبت غیر واقع بینانه و داشتن انتظارات بیش از حد از خود نیز مانند افکار منفی، می تواند تنبلی را تشدید کند. برنامه روزانه تان را خیلی شلوغ نکنید. فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، بیش از ظرفیت جسمی خود در نظر نگیرید. همچنین کاری را که شروع کرده اید، باید تمام کنید. با این حال و اگر خسته هستید، استراحتی کوتاه داشته باشید اما کار را متوقف نکنید. بهتر است در طول انجام کارها، از این که اگر این کار را تمام کنید همسرتان چقدر خوشحال می شود یا افکار مثبت  دیگر کمک بگیرید.