مشاوره نوجوان

زود به گریه می افتم

نویسنده : فائزه سجادی روان شناس عمومی

دختری 12 ساله ام و تا پدر و مادر و اقوام سرم داد می زنند، زود به گریه می افتم. خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید.

 

به نظر می آید شما با وجود سن کم، رنجش های فراوانی از اطرافیانتان دارید که نتوانستید بیان کنید یا مستقیم با این رنجش ها مواجه شوید. بنابراین لازم است به احساسات و رنجش های خودتان توجه کنید و آن ها را در شرایط مناسب با اشخاص مربوط در میان بگذارید. البته یک نکته مهم این است که چرا والدین و اقوام تان سر شما داد می زنند؟ پاسخ به این سوال می تواند کمک زیادی به شما بکند تا خودتان را در موقعیت هایی قرار ندهید که دچار این مشکل شوید. در ادامه چند توصیه به شما دارم تا واکنش های احساسی تان را مدیریت کنید.
سریع واکنش نشان ندهید
سعی کنید بیش از حد به مسائل و مشکلات واکنش نشان ندهید. به طور مثال وقتی درگیر احساسات شدید می شوید، سریع واکنش نشان ندهید. صبر کنید تا احساسات تان فروکش کند و از نظر روانی و جسمی آرامش داشته باشید و بعد با عقل و منطق درباره آن فکر کنید و تصمیم بگیرید.
روی رفتار دیگران متمرکز نشوید
واقعیت ها را در زندگی بپذیرید و کسی را مقصر ندانید و به جای این که روی اعمال و رفتار دیگران متمرکز شوید، روی رفتار خودتان متمرکز باشید و این را بدانید که همیشه همه چیز بر وفق مراد شما نیست پس باید این واقعیت را بدانید و با آن کنار بیایید. سعی کنید زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره دیگران و قضاوت خودتان از دیگران نکنید.
با پدر و مادرتان به گفت و گو بنشینید
اگر احساس می کنید نیاز به کمک دارید، از پدر و مادرتان کمک بگیرید و سعی کنید درباره مسائل و مشکلات تان در خانواده با آن ها به گفت و گو بنشینید. در این بین می توانید از آن ها بپرسید چرا سر شما داد می زنند، از آن ها بخواهید دلایل این رفتارشان را شفاف توضیح دهند. البته شما هم با رعایت احترام باید ناراحتی تان از این موضوع را به آن ها بگویید.