پرسش و پاسخ

مهری مهراد، متخصص اورولوژی – فارس

س: سلام. من به دیابت نوع دوم مبتلا هستم . به تازگی مشکل مثانه پیدا کرده ام ، می خواستم بدانم آیا دیابت بر عملکرد مثانه هم تاثیرگذار است ؟
ج: بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه هم دارند.
مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شود، اما زمانی که فرد دچار دیابت است، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد، زیرا دیابت موجب آسیب دیدگی عصب‌هایی می‌شود که در حفظ سلامت و کارکرد سیستم ادراری نقش دارد. به‌طورکلی زنان بیشتر از مردان دچار ترشح یا بی‌اختیاری در ادرار می شوند. این موضوع به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مردان بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد حالب می‌شوند.
دیابت یک بیماری شایع متابولیک دردنیاست و روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است. فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی پیدا می‌کند و هم مثانه اش دچار مشکلات عدیده می‌شود.
علاوه بر عفونت‌های ادراری، دومین مشکل و اختلالی که در افراد مبتلا به دیابت ایجاد می‌شود، مختل شدن عملکرد سیستم عصبی خودکار مثانه است. این سیستم، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد بااین که مثانه‌اش پُر است، احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.
در مثانه دو روند پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد که این روند در افراد مبتلا به دیابت دچار اختلال می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب به خوبی پیام را نمی‌رسانند، ادرار خوب تخلیه نمی‌شود و فرد فکر می‌کند که مثانه اش کاملاً تخلیه‌شده است.