سلامت

ملاحظات غذایی برای مبتلایان به ایدز

تغذیه خوب در کاهش علایم بیماری ایدز، به حداقل رساندن عوارض دارویی، افزایش سطح کیفی زندگی و بهبود مقاومت بدن در برابر دیگر بیماری های عفونی بسیار کمک کننده است.
بیشتر افراد مبتلا به ایدز در صورتی که دچار بیماری خاص دیگری نباشند، می توانند از رژیم غذایی یک فرد سالم پیروی کنند که عبارت است از:
*  دریافت میزان کافی و متعادل کالری روزانه برای رسیدن به وزن مناسب
* داشتن رژیم غذایی شامل انواع میوه و سبزی، غلات کامل، لبنیات کم چرب و غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز کم چربی یا گوشت سفید
*  مصرف چربی های سالم و غیراشباع مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بزرک، روغن سویا و منابع امگا 3 مانند ماهی سالمون، تن، قزل آلا، ساردین و گردو
* به حداقل رساندن مصرف چربی های اشباع که به طور عمده در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب یافت می شود و نیز چربی های ترانس بالا که در غذاهای فراوری شده و آماده مصرف وجود دارد.
* مصرف روزانه مقدار کافی مایعات که شامل آب، شیر کم چرب، چای و دیگر نوشیدنی های سالم است.
* میزان مایعات مصرف شده بنا بر علایم بیماری و داروهای مصرف شده متغیر خواهد بود.
*  مصرف مقدار کافی پروتئین؛ افراد مبتلا به ایدز به دلیل نقص سیستم ایمنی (Safety system) بدن، به مقدار بیشتری پروتئین نسبت به افراد سالم نیاز دارند.پروتئین برای ساخت، ترمیم و نگهداری همه سلول های بدن و همچنین برای تنظیم هورمون ها، آنزیم ها و اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی بدن لازم است.
 * مصرف غذاهای غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی
* برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی، آهن، سلنیم و ویتامین ب 12 در افراد مبتلا به ایدز به خوبی جذب نمی شود. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم می توان به کمبود آن ها در بدن پی برد.
* مبتلایان به ایدز همواره باید در انتخاب غذا محتاط عمل کنند.
عوارض جانبی داروهای کنترل ایدز
اسهال، حالت تهوع و استفراغ، گلو درد و تغییرات ذائقه همگی از علایم بیماری ایدز یا آثار جانبی داروهای آن است که باعث بی اشتهایی مبتلایان و مصرف ناکافی مواد غذایی می شود. در حالی که مصرف مواد مغذی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری نقش مهمی دارد و کمبود آن ها می تواند باعث افزایش(Increase) سرعت پیشرفت بیماری و کاهش توانایی بدن برای مقابله با آن شود. در این مواقع توصیه می شود که حتما با یک متخصص تغذیه، مشاوره و از رژیم غذایی جدید یا مکمل های جایگزین استفاده کنید.