روایت عینی از مسابقه جهانی مهارت 2017 ابوظبی

«احسان ناظم‌بکایی» از چهره‌های رسانه ای که امسال و در چهل و چهارمین دوره برگزاری این مسابقه در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی به عنوان خبرنگار در کنار تیمی 15 نفره، حضور دارد، در گفت‌وگو با زندگی‌سلام، درباره جزئیات و حال و هوای این دوره از مسابقه جهانی مهارت، نکاتی گفته که خواندنی است.
 من و تیم سامسونگ در هتل Viceroy در جزیره یاسِ ابوظبی که جزیره گران‌قیمتی است و حدود 45 دقیقه با محل برگزاری مسابقات که «محل نمایشگاه‌های بین المللی ابوظبی» است، فاصله دارد، ساکنیم. اما محل اسکانِ شرکت‌کنندگان ایرانی این دوره، نزدیک است و حدود پنج دقیقه با محل مسابقات فاصله دارد. حتما می‌دانید شهر ابوظبی، در سال ۲۰۰۹ میلادی با پیشی گرفتن از نیویورک و پاریس، به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین شهرهای جهان برای مسافران اعلام شد.
 مسابقات امسال از 23 تا 26 مهر ماه برگزار می شود. مراسم افتتاحیه روز شنبه 22 مهر بود و امروز پنج شنبه، 27 مهر اختتامیه است.
  تیم اعزامی کشورمان برای شرکت در این مسابقات 34 نفر شامل 31 نفر مرد و 3 نفر زن هستند که در رشته‌های گوناگونی مثل جواهرسازی، طراحی فضای سبز، آشپزی و شیرینی پزی به رقابت می‌پردازند. مسئولان مسابقه معتقدند « امین هاشمی» شرکت کننده در بخش جواهرسازی، شانس زیادی برای برنده شدن دارد. جوان آجری ایران، «محمد جواد طحانی» هجده ساله، جوان ترین عضو تیم ملی مهارت ایران در مسابقات جهانی مهارت ابوظبی است که شرکت کننده بخش آجرچینی است. «نرجس فاروجی» از خراسان شمالی، دختر ایرانیِ شرکت کننده در بخش آشپزی این مسابقات است که بسیار موفق عمل کرده است. «ایمان علیرضا نژاد» هم دیگر شرکت کننده کشورمان در رشته تعمیراتِ تهویه است که رقابتِ تنگاتنگی با رقبای آمریکایی و اسپانیایی اش دارد.
  شایعات درگوشی حاکی از این است که هیئت همراهِ کاروان ایرانی‌ها، حدود 150 نفر است!
 طبیعتا به دلیل نزدیکیِ ابوظبی به ایران، ایرانی‌های علاقه مندِ زیادی برای پیگیریِ این مسابقات از کشورمان آمده اند. ایرانی های مقیم امارات هم، حضور چشمگیر و پرشوری دارند.
  بد نیست بدانید یکی از بخش های جالب این مسابقات، چیدن درست و سریع بشقاب، قاشق‌، چنگال، چاقو و ملحقات میز غذاخوری است.
 یک سلف سرویسِ بزرگ در طول روز با غذاهای گرم، سرد و خوراکی های مخصوص گیاه‌خواران از تمام حاضران در مسابقه پذیرایی می کند و غذا، مثل همیشه فرصتی است برای همدلی و با هم بودن و کنارِ هم نشستن آدم ها و رقبایی از تمام دنیا.
  علاوه بر خودِ اماراتی ها که از این فرصت برای آشنایی کودکان و نوجوانان شان با مهارت‌های فنی و حرفه ای استفاده می کنند و تقریبا در تمام روز، گروه هایی از دانش آموزانِ اماراتی از دبستان ها و دبیرستان های مختلف برای بازدید از روند مسابقات حضور دارند. تماشاچیان برخی کشورها مثل برزیل، کره و انگلیس بسیار پر شور و حرارت، مشغول تشویق و روحیه دادن به کاروانِ کشورشان هستند.
  تعداد شرکت کنندگانِ برزیل، کره، هنــد، چین و آلمان بسیار زیاد است. تعداد شرکت کنندگانِ اماراتی از حد تصور کمتر است و کمترین تعداد شرکت کننده هم، متعلق به کشور فیلیپین و فلسطین است.
 از آن جا که برنامه مسابقات، بسیار فشرده و از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر پیگیری می شود و بیشتر رشته ها هم، عملی و اجرایی است، در پایان روز آن قدر همه خسته هستند که برنامه خاصی برای شب‌ها در نظر گرفته نشده است.