درباره «مسابقه جهانی مهارت» که با حضور 60 کشور و تیمی 34 نفره از ایران، در حال برگزاری است

رقابتی هیجان‌انگیز از مهارت و تجـربه

عکس ها از احسان ناظم بکاییآذر صدارت- در سال‌های نه چندان دور، به طور معمول پدر و مادر هر خانواده، حکم آچار فرانسه خانه را داشتند و به واسطه علاقه و تسلط بر یک سری مهارت‌ها، از آیفونِ خراب و قیژقیژ لولای در و درزهای پاره خبری نبود. بیشتر پدرها، یک جعبه ابزار پر از خرت و پرت‌های به دردبخور داشتند و چرخ خیاطی و لوازم دوخت و دوز از اجزای  مهم جهیزیه مادرها به حساب می‌آمد. فارغ از این که با گذشت سال‌ها و تغییر سبک زندگی ما ایرانی‌ها، این روند خلاقیت و خوداتکایی در انجام امور زندگی، به دلایل مختلف کم رنگ شده  و کار به جایی رسیده که نه‌تنها برای کوچک‌ترین موضوعی به تعمیرکار محل مراجعه می‌کنیم که حتی به جای تابلوهای اصیل و زیبای ملیله‌دوزی و گلدوزیِ مادرها هم، آثار تزیینی آماده و بازاری روی دیوار و طاقچه خانه نشسته است، هنــوز همه‌جای دنیا برای مهارت‌های فنی‌ و حرفه‌ای ارزش بسیار زیادی قائلند و برگزاری دوسال یک بارِ مسابقه بزرگ و بین المللی مهارت، با هزاران شرکت‌کننده از تمام دنیا در رشته‌های متنوع فنی و ‌حرفه‌ای، گویای همین واقعیت است. این که مهم است هر فرد، به ویژه یک جوان، در کنار رشته دانشگاهی یا شغلِ مورد علاقه‌اش، یک مهارتِ کارراه‌بینداز مثل نقاشی، نجاری، باغبانی، آرایشگری، آشپزی، تعمیر وسایل سرمایشی، گرمایشی و... داشته باشد تا فرد مفید و خودکفایی به حساب بیاید. این روزها که این مسابقات در شهرابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در جریان است، به فکر افتادیم نگاهی داشته باشیم به سیر تا پیاز این مسابقه و مرور نکات جذابی از جدیدترین دوره‌اش. با ما همراه باشید.
 
این مسابقه، چه‌جوری و از کجا شروع شد؟
سال 1946 میلادی در کشور اسپانیا، نیاز عمیقی به وجود متخصصان و کارگرانِ ماهــر در زمینه‌های مختلف مثل خانه‌سازی، راه‌سازی، طراحی فضای سبز و حتی آشپزی و قنادی، احساس می‌شد. همان روزها بود که «خــوزه آنتونیو»، مدیرِ وقت سازمان جوانانِ اسپانیا، با توجه به این کمبود، متوجه شد این کشور بیش از هر چیز، به نظامی آموزشی برای آموختن «مهارت‌» های مدیریت یک زندگی و جامعه به جوانان، نیاز دارد؛ مهارت‌هایی که اصطلاحا «مهارت‌های فنی‌ وحرفه‌ای» خوانده می شود و طیف وسیعی از رشته‌های فنی و هنری را شامل می‌شود. روی همین حساب، با همکاری چند نفر از همکاران و مدیرانِ آن زمانِ اسپانیا، سیستم آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در کشورشان ایجاد کردند و برای رونق بخشیدنِ به آن، مسابقاتی برای محک مهارت های جوانان و ایجاد حس رقابت برای آموختن و تلاش بیشتر، طراحی شد. مسابقاتی که در فضای باز و در میانِ بازدیدکنندگان و تماشاگرانِ علاقه مند برگزار می شد و همین تماشا و تشویق، به گرمی مسابقات می افزود. این ایده درخشان، در نهایت در سال 1947 میلادی عملی و اولین دوره مسابقه مهارت با چهارهزار شرکت کننده در شهر مادرید برگزار شد، اما برگزارکنندگان مسابقه، فکرهای بزرگ تری داشتند: «مقایسه توانایی‌ها و مهارت‌های افراد از کشورهای مختلف». و این گونه بود که با رایزنی و تلاش بسیار، در سال 1950 میلادی، این مسابقه به شکل بین‌المللی و با حضور شرکت کنندگانی از کشورهای مختلف دنیا، برگزار شد.
 
الان به چه شکله؟
اکنون «مسابقات جهانی مهارت» بزرگ ترین رویداد فنی‌ وحرفه‌ای دنیاست که هر دو سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. رقابت‌کنندگان از بیش از ۶۰ کشور جهان، در این مسابقات شرکت می‌کنند و در رشته‌های مختلفی با استانداردهای جهانی آزمایش می‌شوند. این مسابقات هم اکنون در ۴۵ رشته اصلی و چهار رشته فرعی برگزار می‌شود.
 
 
 
 
 
 
 
چه کسانی به این مسابقات راه پیدا می‌کنند؟
شرط سنی ورود به این رقابت‌ها، سنین زیر 24 سال است. هر نفر، فقط یک بار می تواند در این مسابقات شرکت کند. رقابت‌‌کنندگان در کشور خودشان، از مراحل و فیلترهایی عبور کرده اند و طی اردوهایی، برای پشت سر گذاشتن این مسابقات آماده شده‌اند. در کشور ما، افرادی که با موفقیت، مسابقات فنی و حرفه‌ایِ شهرستانی، استانی و کشوری را پشت سر گذاشته‌اند، با همت سازمان فنی و حرفه ایِ کشورمان به مسابقه جهانی مهارت راه پیدا می کنند و به شکل فردی و تیمی در رشته های مختلف این مسابقات، با شرکت کنندگانی از دیگر کشورها رقابت می کنند. غیر از رقابت‌کنندگان، گروه‌های دیگری مثل ناظران، مربیان، داوران و مترجمان از کشورهای مختلف دعوت می شوند و در این مسابقه حضور دارند.
 
 
رقابت در چه رشته‌هایی است؟
رشته هایی مثل آجرچینی، کابینت سازی، تاسیسات الکتریکی، اتصالات چوبی، طراحی فضای سبز، تبرید و تهویه، کاشی‌کاری دیوار و کف، طراحی مد، طراحی و گرافیک، جواهرسازی، مدیریت سیستم های تحت شبکه، تجارت و بازاریابی، طراحی و توسعه وب، فرز و تراش، کنترل صنعتی، مهندسی مکانیک، روباتیک، جوشکاری، آشپزی، شیرینی پزی و قنادی، صافکاری خودرو، نقاشی خودرو، خیاطی، خدمات درمانی و تراپی و خدمات زیبایی، برخی رشته هایی است که دانش آموختگان شان به رقابتِ با هم می پردازند.
 
روند مسابقه چه‌جوریــه؟
اکنون شرکت کنندگان این مسابقه، طی چهار روز به رقابت مشغولند. ابتدای هر روز، برگزارکنندگان برای شرکت‌کنندگانِ هر بخش، کارِ آن روز را تعریف می کنند و ازشان می خواهند طی مثلا سه یا چهار ساعت، یک اثر آماده کنند. در کنار هر شرکت‌کننده، تعدادی مترجم و مربی برای راهنمایی حضور دارند که به شکل چرخشی، برای تعدادی شرکت کننده دیگر، نقش داور را ایفا می کنند. داوران در طول روز بر عملکرد هر شرکت کننده نظارت دارند و در پایان روز، با جمع زدن مجموع امتیازات، معدل امتیازات آن فرد در آن روز به دست می آید. ناگفته پیداست در هر رشته، آیتم‌های امتیازدهی متفاوت است. سرعت‌عمل، خلاقیت، کیفیت و نظم و دقت، از جمله آیتم های مشترکِ تعداد زیادی از رشته هاست.
 
هزینه مسابقات به عهده کیه و جایزه برنده‌ها چیــه؟
بخشی از هزینه برگزاری مسابقات به عهده کشور میزبان است اما این مسابقات فرصت مغتنمی برای کمپانی‌های معروف دنیا مثل سامسونگ، وستینگ‌هاوس و زیمنس است که با حمایتِ مالی از این رقابت‌ها، هم آخرین تولیدات و فناوری‌های شان را به نمایش بگذارند و هم کیفیت شان را به تمام دنیا یادآوری کنند. جایزه برندگان این مسابقه، بیش از ارزش مادی، به لحاظ معنوی ارزشمند است: یک گواهی نامه معتبرِ بین المللی که در مسیرِ موفقیت های فرد، بسیار راهگشاست. اما برندگان در کشورهای خودشان، جایزه هایی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای محل زندگی شان هم دریافت می کنند. به گزارش تسنیم و به نقل از «محمد امین سازگارنژاد»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، جایزه مدال آوران ایرانی در مسابقات جهانی مهارت، پرداخت تسهیلات کم بهره تا سقف 100 میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی امید است.