به مناسبت هفته سلامت روان

تضمین سلامت جامعه با تربیت کودکان

سازمان جهانی بهداشت، 24 تا 30 مهر را هفته «سلامت روان» نام گذاری کرده است. در چهارمین روز از این هفته، درباره اهمیت نقش والدین در ساخت جامعه ای سالم خواهیم گفت. همه والدین می خواهند کودکان خود را به خوبی تربیت کنند. آن ها وقت و هزینه بسیاری برای تحصیلات و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز فرزندان خود صرف می کنند و از آن جا که شخصیت هر فردی درون خانواده شکل می گیرد، نقش والدین در ایجاد سلامت روان کودکان و تربیت بزرگ سالانی سالم و مفید برای جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به مهم ترین عوامل موثر بر سلامت کودک در تربیت پرداخته شده است.
ایجاد عزت نفس: یکی از مهم ترین عوامل سلامت روان، ایجاد عزت نفس، ارزیابی کلی هر فرد از ارزشمندی خود و احساس ارزشمندی در کودکان است. متاسفانه بسیاری از والدین به اسم تربیت و آموزش خوب و بد به کودکان، شخصیت و احساس توانمندی آن ها را سرکوب می کنند. به کودکان خود اجازه انتخاب بدهید. اگر می خواهید لباس بخرید، ابتدا دو یا سه مدل را بر حسب جنس، قیمت و ... انتخاب کنید سپس اجازه دهید خود کودک از میان آن گزینه ها انتخاب کند تا بیاموزد چگونه تصمیم بگیرد.
مقایسه ممنوع: هرگز کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید. هر فردی استعدادها، توانایی ها و علایق متفاوتی با دیگران دارد. این که دختر خاله، پسر دایی یا فرزند فلانی را ببین چقدر درس خوان یا منظم است، باعث بهبود رفتار فرزند شما نمی شود بلکه فقط احساس ارزشمند بودن او را از بین می برد. اگر این مقایسه ها تکرار شود به فرزند خود این احساس را می دهید که او را دوست ندارید و تاییدش نمی کنید.
مسئولیت بدهید: به فرزندان خود مسئولیت بدهید. وظیفه پدر و مادر، تربیت کودک نابغه یا باهوش نیست. وظیفه آن ها تربیت فرزند مسئولیت پذیر، سالم و شاد است. نگویید تنها وظیفه آن ها درس خواندن است و بس. برخی مسئولیت های خانه را به آن ها واگذار کنید و اجازه بدهید به تنهایی آن ها را انجام دهند.
اظهار بی علاقگی نکنید: هرگز به کودک خود نگویید که دیگر دوستش ندارید یا چون بچه خوبی نبوده است، دیگر مادر یا پدر او نخواهید بود. کودکان تا حدود چهار سالگی هرچیزی به آن ها بگویید، باور می کنند. آن ها هنوز مفهوم شوخی را نمی دانند. همیشه رفتار کودک را زیر سوال ببرید  نه شخصیت او را. بگویید فلان کار تو اشتباه بود، نه این که تو بچه بد و بی ادبی هستی.
مطالب این صفحه را دنبال کنید: در پایان به خاطر داشته باشید که وظیفه والدین تربیت کودکی سالم، شاد و مسئولیت پذیر است که بتواند در بزرگ سالی گلیم خود را در جامعه از آب بیرون بکشد و توان حل مشکلات روزمره کاری، زناشویی و ... را داشته باشد. به همین منظور، مطالب این صفحه که با کمک روان شناسان و مشاوران کودک و نوجوان آماده می شود و مشورت گرفتن های حضوری، به کمک شما خواهد آمد و نباید از آن غافل شوید.
دکتر مهدی سودآوری، روان شناس