پرسش و پاسخ

پروفسور محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان-  فارس

بهترین روش برای از بین بردن سرطان معده چیست؟
سرطان معده شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی است و متأسفانه از آن به عنوان کشنده‌ترین سرطان در بین زنان و مردان یاد می‌شود. این سرطان قسمت‌های مختلف معده را درگیر و در مواقعی نیز مری یا کاردیا را مبتلا می‌کند اما بهترین روش درمان برای این نوع سرطان جراحی است و هیچ درمانی جای جراحی را نمی‌گیرد؛ در مواردی متاسفانه بیمار دیر متوجه ابتلا به سرطان می شود و این موضوع امکان جراحی را از پزشک سلب می‌کند که در این موارد باید بیمار تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قرار گیرد.
هم اکنون عرف است که در استیج‌های 3 و 4 شیمی‌درمانی به عنوان اولین روش درمان به فرد توصیه می‌شود و به ویژه زمانی که تومور از معده بیرون زده باشد و غدد لنفاوی درگیر شده باشد، توصیه می‌شود ابتدا بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار گیرد اما این یک قانون اصلی نیست و نباید این توصیه به همه بیماران ارائه شود.


 برای درمان سرطان معده چه زمانی لازم است تمام معده برداشته شود ؟آیا این روند مشکلی برای ادامه زندگی فرد ایجاد نمی‌کند؟
بهترین روش برای درمان سرطان معده برداشتن تمام معده است به ویژه اگر تومور در ابتدای معده قرار گرفته باشد. زمانی که تومور در انتهای معده باشد، پزشک می‌تواند با جراحی نیمی از معده را بردارد اما باید گفت برداشتن تمام معده نیز برای بیمار مشکلی به وجود نخواهد آورد و قسمتی از روده فرد، جایگزین معده خواهد شد که بعد از انجام این عمل لازم است بیمار تا مدتی از داروها و ویتامین‌های خاصی استفاده کند که پس از سپری شدن دوره درمان، به مصرف این داروها نیازی نخواهد بود.


بهترین تغذیه برای افراد مبتلا به سرطان چیست؟
اصولاً برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند، مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان است بیشتر توصیه می‌شود همچنین تمام میوه‌هایی که مزه ترش و رنگ‌های تیره دارد از آنتی‌اکسیدان فراوانی برخوردار است و قدرت اثربخشی بیشتری خواهد داشت.