خواهرم ازدواج کرده، برادرم بدرفتار شده!

نویسنده : ساره قربانی دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی در انستیتو روان‌پزشکی

خواهرم به تازگی ازدواج کرده و برادر نوجوانم بعد از ازدواج او خیلی بداخلاق و بدرفتار شده است. مدام به همه چیز ایراد می گیرد.

 

با سلام و عرض ادب، مسئله ای که درباره برادرتان ذکر کرده اید، مسلما به بررسی های بیشتری نیاز دارد تا ابتدا علت اصلی رفتارهای ایشان مشخص شود. چراکه ممکن است عوامل مختلفی از جمله وابستگی عاطفی به خواهرتان، کاهش توجه خانواده به او به علت درگیری های مربوط به ازدواج خواهرتان یا حتی افزایش توجه خانواده پس از رفتن خواهرتان باعث به وجود آمدن احساس ناخوشایند کنترل شدن در او شده باشد یا ممکن است اصلا ربطی به ازدواج خواهرتان نداشته بلکه صرفا عامل ناراحت کننده دیگری همزمان اتفاق افتاده است. این مسئله می تواند هر علتی داشته باشد که فقط با صحبت کردن می توانید متوجه آن شوید.
مهم ترین اقدام چیست؟
اولین و مهم ترین اقدام، به جای سرزنش و تنبیه به علت رفتارهای نامناسبش، صحبت کردن با اوست تا متوجه مشکل اصلی اش شوید. سعی کنید او را به زور مجبور به صحبت نکنید بلکه به او این فرصت و انتخاب را بدهید که می خواهد با شما صحبت کند یا خیر؟ در صورتی که از صحبت کردن امتناع کرد، می توانید از یک متخصص بهداشت روان، مشاور مدرسه یا یکی از آشنایان که می دانید رابطه نزدیکی با او دارد کمک بگیرید.
 تلاش کنید به جای رفتارهای نامناسب، به رفتارهای مثبت او توجه کنید. به خصوص در دوره نوجوانی که نوجوانان دوست دارند دیده شوند، بعضی به اشتباه برای به دست آوردن توجه اطرافیان از رفتارهای منفی استفاده می کنند. شما با توجه و تشویق رفتارهای درست او می توانید به صورت غیر مستقیم او را راهنمایی کنید تا شیوه صحیح کسب توجه را فرا گیرد.
 علاوه بر این می توانید مدت زمانی را به او اختصاص دهید. مثلا به گردش و تفریح بروید یا درباره کارها و چیزهایی که
علاقه مند است؛ مثل کتاب، ورزش یا موسیقی با او صحبت کنید. در واقع این اختصاص دادن زمان موجب می شود رابطه نزدیک تری پیدا کنید و او افکارش را با شما در میان بگذارد، به جای این که به صورت غیر مستقیم  و با رفتارهای نادرست آن ها را بیان کند.
 سعی کنید در تصمیم گیری ها، برادرتان را نیز مشارکت دهید یا کارهایی را به او محول کنید. به این طریق می توانید احساس اتکای به نفس و بزرگ بودن را به او القا کنید و بفهمانید که از او انتظار رفتارهای مناسب تر و پخته تری دارید.
 می توانید برادرتان را به سمت یک هدف خاص راهنمایی کنید. مثلا کلاس ها و انجمن های مختلف را به او معرفی کنید تا با انتخاب خودش در آن ها عضو شود. به این ترتیب از وابستگی های ابتدایی اش کاسته می شود و به زندگی به صورت وسیع تر و معنادارتری نگاه می کند.
 در نهایت، در صورتی که بدرفتاری و بداخلاقی های برادرتان به صورت مستمر ادامه پیدا کرد به حدی که فکر می کنید کارکردهای او را دچار مشکل می کند یا احتمال آسیب به خودش یا به دیگران وجود دارد، حتما به متخصص بهداشت روان مراجعه کنید تا به صورت حرفه ای به مشکل ایشان رسیدگی شود.