پرسش و پاسخ

درباره علایم چشمی ابتلا به تیروئید   توضیح دهید؟

نویسنده : غلامرضا خاتمی‌نیا فوق تخصص چشم پزشکی – فارس
مهم ترین عامل بیرون‌زدگی چشم ابتلا به «تیروئید» است.
تیروئید چشمی بیشتر در زنان شایع است وبا توجه به اینکه  مهم ترین عامل بیرون زدگی چشم بیماری تیروئید است ، درمان به موقع آن ضروری است.
بیماری‌های تیروئید بر دیگر اعضای بدن هم تاثیر می گذارد،  مشکلات تیروئید  گاهی به تنهایی بروز می‌کند که تحت عنوان کم کاری یا پرکاری تیروئید مطرح می‌شود اما در مواقعی دیگر نقاط بدن از جمله چشم را نیز گرفتار می‌کند که به اصطلاح از آن به عنوان بیماری تیروئیدی گرید یاد می‌شود.
در بیماری «تیروئیدی گرید» پلک بیش از حد باز است. این بیماری ناشی از پرکاری تیروئید است که چشم‌ها مقداری بزرگ تر دیده می‌شود و بیماران در شب قادر به بستن چشم نیستند و گاهی انحراف چشم نیز به وجود می‌آید اما در صورت تشخیص در مراحل اولیه با مصرف دارو به مقدار زیادی می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد.
بیماری تیروئید چشمی بیشتر در زنان شایع است و در بعضی از مطالعات 8 مورد در زنان در مقابل یک مورد در مردان و در برخی دیگر 4 مورد در زنان در مقابل یک مورد در آقایان گزارش شده است. 
افرادی که مشکل تیروئید دارند ابتدا باید برای درمان بیماری اقدام کنند و اگر از علایم خفیف همچون خشکی چشم رنج می‌برند، باید با قطره و داروهایی که خشکی چشم را برطرف می‌کند مداوا شوند اما در صورت شدت بیماری از کورتون یا عمل جراحی استفاده می‌شود.
در صورتی که این افراد مبتلا به انحراف چشم یا باز بودن غیر طبیعی پلک باشند باید عمل جراحی انجام شود اما اولین توصیه به بیماران، درمان پرکاری تیروئید است.بیماری پرکاری تیروئید زمینه ژنتیکی دارد . 
البته در بعضی از مناطقی که افراد با کمبود ید مواجه هستند، این بیماری بیشتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد کمبود ید بیشترین علت شناخته شده این بیماری است.