دی روزنامه

خوراک دانشجو

مهم ترین دغدغه هر دانشجو بعد از درس خواندن و آراستگی ظاهر، تهیه کردن غذاست. درس خواندن که شامل درس نخواندن در طول ترم، جزوه قرض گرفتن در هفته آخر پایان ترم، کپی کردن از روی آن با خراب ترین دستگاه زیراکس در ارزان ترین تایپ و تکثیر کشور، گذاشتن جزوه ها کنار بالش و استفاده از آن ها به عنوان نعلبکی چای و بشقاب پوست تخمه و زیر قابلمه ای، باز نکردن لایشان تا شب امتحان و پر پر کردنشان در 12 ساعت مانده به لحظه امتحان است. آراستگی ظاهر هم که واضح است یکی از صفات بارز هر دانشجویی است، به جز دانشجویان بعضی رشته ها که ژولیده مد هستند و دانشجویانی که شکست عشقی می خورند و دل و دماغ ندارند ولی آن ها هم ترم بعد دوباره درست می شوند!
و اما می رسیم به مرحله تهیه کردن غذای دانشجویی. زمان ما که تخم مرغ و بیسکویت ساقه طلایی دو وعده اصلی غذای دانشجویی بود. اگر مرغ ها اعتصاب می کردند و تخم نمی گذاشتند، یا باران می آمد و آن بیسکویت ها به عنوان سیل خشک کن نایاب می شد یا خودمان از خوردن شان خسته می شدیم و مجبور بودیم رو به سلف دانشگاه بیاوریم و به ضرب و زور نوشابه، پلوهای ساچمه ای و کباب های لاستیکی و خورشت های آبکی را پایین بدهیم. دیگر اگر خیلی می خواستیم خودمان را تحویل بگیریم، دست به کته می شدیم. ولی الان این طور که شنیده ایم غذاهای دانشجویی چیزی در حد غذاهای عروسی است. حالا عروسی هم نه، ولی در حد حنابندان هست دیگر!
همه این ها مقدمه ای بود برای این خبر که نرخ مصوب غذای دانشجویی در سال تحصیلی آینده اعلام شد. در این بخشنامه ناهار و شام کم هزینه 790 تومان، متوسط هزینه 1125 تومان و پرهزینه هم 1290 اعلام شده است. بماند که معلوم نیست چه سری است که اختلاف قیمت غذای کم هزینه با پرهزینه فقط 500 تومان است؟ صبحانه هم 655 تومان است. ولی دانشجویانی که این غذاها خیلی به دهانشان مزه کرده و به هوای خوردن این ها هی حذف پزشکی می کنند تا سنوات بخورند، مجبورند غذاها را گران تر بخورند. البته اسمش گران تر است وگرنه حتی از حلیم پشمی هم ارزان تر است و حدود 2500 تا 3500 تومان است. به هرحال کاش دانشجویان قدر امکانات امروز را بدانند و در کنار آراستگی ظاهر، کمی هم به پیراستگی باطن بپردازند تا عدس پلوهای 790 تومانی و چلوکباب های 1290 تومانی را حلال کنند!
علیرضا کاردار