رشته فیزیک را دوست دارم؛ ولی می ترسم به درد آن نخورم

نویسنده : صبا اشرفی مشاور تحصیلی و دانش آموخته دانشگاه محقق اردبیلی
من به ر‌شته فیزیک علاقه دارم و می‌توانم آن را به خوبی درک کنم و هدفم خواندن فیزیک در دانشگاه است؛ اما مدتی است شک کرده ام به هدفم،  نمی‌دانم که آیا من به درد این رشته می‌خورم یا نه ... نکند بروم دانشگاه و در این رشته موفق نباشم و تمام تلاش‌هایم بی‌نتیجه بماند! این افکار ذهنم را مثل خوره می‌خورد و باعث ایجاد سردرد شدیدی در من می‌شود و اجازه نمی‌دهد درس بخوانم. چطوری می‌توانم مطمئن شوم که آیا هدفم درست است یا نه؟ من احتیاجی به برنامه درسی یا چیزهای دیگری که کمکم کند، ندارم؛ اما خواهش می‌کنم کمکم کنید. درباره رشته‌ام تحقیق کرده‌ام اما اطلاعات کاملی به‌دست نیاوردم.
 
دوست عزیز با توجه به سوالی که مطرح کرده‌ اید برداشت من این ‌است که شما علاقه و استعداد خوبی در زمینه‌ فیزیک دارید و با پشتکار می‌توانید در آن موفق شوید، اما نگرانی شما از چند جهت است؛ بازار کار آینده‌ این رشته، نداشتن شناخت دقیق از آن و همچنین نداشتن شناخت از روحیات و توانایی‌های خود.
منشاء را بیابید
در قدم نخست باید بررسی کنید و ببینید علّت این شک چیست؟ از کجا و از چه زمانی ایجاد شد؟ آیا نظر دوستان یا آشنایان موجب این شک شده است یا نداشتن اطلاعات از رشته‌ فیزیک یا ترس از این‌که روحیات شما با این رشته نخواند؟ پس از شناسایی علّت این شک، حال زمانِ برطرف کردن آن است. اگر این شک به‌دلیل حرف  اطرافیانتان در ذهن شما ایجاد شده، بهتر ‌است که بی‌توجه به نظر آن‌ها مسیر خود را دنبال کنید؛ چرا که هرکسی بهترین مشاورِ خود است و از حال و روحیات خویش خبر دارد، امّا در صورتی‌که این شک به علّت کمبود اطلاعات در زمینه‌ رشته‌ فیزیک است، بهترین راه افزایش اطلاعات و شناخت همه جانبه‌ این رشته و نیز خودتان است.
راه‌های شناخت رشته فیزیک
برای شناخت دقیق این رشته چند راه پیش روی خود دارید:
*   از فردی که دانشجو یا فارغ‌التحصیل این رشته است اطلاعات کسب کنید.
*   بامراجعه به دانشگاه و مشورت بایکی از استادان این حوزه، دامنه‌ دانش خود را بالا ببرید. مطمئن باشید با دیدن اشتیاق و درخواست شما، استاد چنددقیقه‌ای از وقت خود را به شما اختصاص خواهدداد.
*   کتاب جامع انتخاب رشته، تالیف دکترمهدی نکوئی را مطالعه کنید؛ در این کتاب توضیحات مفصلی درباره شاخه‌ها، گرایش‌ها، بازارکار، طول مدت تحصیل و همچنین توانمندی‌های لازم برای رشته‌ فیزیک داده شده‌است که با مطالعه‌ آن می‌توانید به نتیجه قطعی برسید.
بهتراست هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی و قطعیت درباره هدف خود برسید تا با تمرکز بیشتری مطالعه خود را ادامه داده و وقت و زمان را از دست ندهید. موفق باشید.