بهداشت

پیامدهای بیماری سارکوئیدوز

تاتو می تواند علایم بیماری سارکوئیدوز را که یک نوع بیماری سیستم ایمنی است، آشکار کند. دکتر عاطفه عابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این مطلب به ایرنا گفت:سارکوئیدوز از جمله بیماری های سیستم ایمنی بدن محسوب می شود که علت دقیقی برای آن مشخص نشده است. سیستم ایمنی به مکانیسم دفاعی بدن در برابر بیماری های مختلف و عفونت اطلاق می شود.غدد لنفاوی به عنوان یک مکانیزم دفاعی که در نواحی مختلف بدن است و نقش فعالی در سیستم ایمنی دارد، بر اثر بیماری سارکوئیدوز بیش از حد بزرگ می شود.ریه مهم ترین عضوی است که به واسطه سارکوئیدوز درگیر می شود اما این بیماری می تواند دیگر اعضای بدن از جمله کلیه، مغز، قلب و چشم را هم درگیر کند.هرچند عامل ابتلا به سارکوئیدوز ناشناخته است اما گمان می رود که عوامل ژنتیکی یا باکتری ها و ویروس ها در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.وی با اشاره به این که این بیماری باعث ناتوانی می شود، افزود: موارد مرگ و میر افراد مبتلا به این بیماری کم است، مگر این که ریه به شدت درگیر شده باشد.
سارکوئیدوز در گیلان و مازندران شیوع زیادی دارد
دکتر عابدینی با اشاره به این که بیماری سارکوئیدوز در استان های گیلان و مازندران شیوع زیادی دارد، گفت: دلایل شیوع این بیماری در مناطق شمالی کشور تاکنون مشخص نشده است و محققان در تلاش اند به علت آن پی ببرند.
وی افزود: برآورد می شود که حدود 15 هزار نفر در ایران مبتلا به این بیماری باشند ولی به علت ناشناخته بودن بیماری و دشواری تشخیص آن، به نظر می رسد دامنه شیوع بسیار بیشتر از این تعداد باشد.
این بیماری معمولا در اطفال و کودکان مشاهده نمی شود و در 2 دوره سنی، شیوع دارد که دوره اول بین 20 تا 30 سالگی و دوره دوم پس از 50 سالگی است.وی اظهار کرد: این بیماری در خاورمیانه در ترکیه و ایران، خیلی شایع است اما در کشورهای همسایه کمتر گزارش می شود که این موضوع می تواند بر اثر تشخیص ندادن آن باشد.