دی‌روزنامه

حول حالنا

برای آخرین شماره «دی‌روزنامه» امسال تصمیم گرفتیم چند راهکار کاربردی و مفید سبک زندگی ارائه کنیم تا در سال جدید آن ها را به کار بگیریم و سود ببریم. فقط لطفا مانند رژیم گرفتن یا درس خواندن وورزش کردن که شروعش را به شنبه‌هایی می‌اندازیم که هیچگاه از راه نمی‌رسند، انجام این کارها را هم به سال‌هایی نیندازیم که حالا حالاها نخواهند آمد!
* از خودرو کمتر استفاده کنیم. حیف این هوای آلوده نیست که در آن نفس نکشیم و در وسایل نقلیه عمومی مورد فشار قرار نگیریم؟!
* درخت بکاریم، یا دست‌کم از گلدان نگهداری کنیم. این کار علاوه بر این که کار باکلاسی است، باعث می‌شود پس‌فردا عذاب وجدان نداشته باشیم که در ازای اکسیژنی که مفت و مجانی مصرف کرده‌ایم، چه به طبیعت پس داده‌ایم!
* آب، میوه و سبزی بیشتری بخوریم و چای، نوشابه، فست‌فود، سس، روغن و شیرینی کمتری مصرف کنیم. هم به سلامت و جیب خودمان رحم کرده‌ایم و هم جلوی انقراض نسل گربه‌ها و درختان پالم را می‌گیریم!
* درست رانندگی کنیم  تا علاوه بر سالم ماندن جسم و روان خودمان و دیگران و خودرویمان، جریمه هم نشویم!
* به اقوام، دوستان، خانه سالمندان، یتیم خانه‌ها، بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها بیشتر سر بزنیم، تا آن ها هم به ما سر بزنند!
* اگر سیگاری هستیم، لااقل روزی یک سیگار کمتر بکشیم تا هم ترک کنیم و هم مصرف‌مان منفی شود و به جای سیگار کشیدن، اکسیژن تولید کنیم!
* از عذرخواهی و گفتن کلمه «نه» و به کار بردن فعل «نمی‌دانم»، نترسیم. چیزهای ترسناک بیشتری هست که بی‌واهمه انجام‌شان می‌دهیم!
* آب، برق، گاز، کاغذ و پلاستیک کمتری مصرف کنیم. مبلغش به کنار، تا پس‌فردا که انرژی‌های جهان تمام شد، دست‌کم زیر کوهی از زباله دفن نشویم!
* به داشته‌هایمان فکر کنیم و از نداشته‌هایمان ناراحت نباشیم. به این بیندیشیم که مثلا چه تیم‌هایی حسرت جایگاه ما را دارند و برای دیدن نام‌مان در جدول کلاه از سرشان می‌افتد!
* دروغ نگوییم، غیبت نکنیم، ورزش کنیم، بخندیم و بوی خوب بدهیم. این هم توضیح می‌خواهد؟!
* و برای حسن ختام، قدر پدر و مادر و عزیزان‌مان را بیشتر بدانیم. اگر در قید حیات هستند همین الان بهشان سر بزنیم، روزی می‌رسد که حسرت بوسه زدن بر کف پایشان به دلمان خواهد ماند...
سال خوبی داشته باشید. التماس دعا        

علیرضا کاردار