مشاوره سلامت

همراه با دکتر آمپول زدگان مشاور امور سلامت و بهداشت

با توجه به نزدیک شدن سال جدید، سوال‌های نوروزی مربوط به سلامت و بهداشت شما را با دکتر آمپول زدگان مطرح کردیم که در زیر به طور خلاصه پاسخ‌های ایشان را می‌آوریم.
همسرم مدتی است به کلاس‌های آشپزی و شیرینی‌پزی رفته و هر روز یک مدل جدید غذا و شیرینی و دسر در خانه درست می‌کند. ولی نمی‌دانم چرا دستپختش این‌قدر افتضاح است و هیچ‌کدام از آن ها قابلیت خورده شدن ندارند. برای تعطیلات نوروز هم کوهی از شیرینی و کیک فاجعه درست کرده و من مجبورم تست کنم. مخصوصا شیرینی نخودچی‌هایش. کار به جایی رسیده که وقتی نخود می‌بینم، بدنم رعشه می‌گیرد و ناخودآگاه جیغ می‌کشم. لطفا راهنمایی کنید ضمن حفظ سلامتم، چگونه با این پدیده برخورد کنم که بهش برنخورد؟
دوست عزیز، شما چاره‌ای جز مدارا با همسرتان ندارید. برای همین سعی کنید بعد از خوردن دستپختش، یواشکی یک لیوان سرپر عرق چهل گیاه بخورید تا آن ها را بشوید و ببرد پایین! بالاخره بین آن چهل گیاه یکیش هست که درمان شما باشد.
با توجه به نزدیک شدن به دوران دید و بازدیدهای شبانه‌روزی نوروز، آیا تمرین‌هایی برای افزایش ظرفیت کلیه‌ها و مثانه وجود دارد که بتوان در هر مهمانی حسابی چای خورد؟ همچنین ممنون می‌شوم راهکارهایی را  برای نترکیدن پس از خوردن شیرینی و میوه در عیددیدنی‌ها نیز ارائه بفرمایید.
متاسفانه این بیماری یکی از مشکلات رایج این روزهاست که هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است. توصیه ما به شما عمل کردن به روش سنتی و پیروی از این ضرب‌المثل معروف پارسی است: کاه از خودت نیست، کاهدون که از خودته!
سلام آقای دکتر. لطفا روش درست روبوسی در دید و بازدیدها برای جلوگیری از ضایع شدن هنگام دو یا سه ماچ و همچنین نشستن صحیح روی مبل‌های غیراستاندارد برای جلوگیری از صدمات ستون فقرات را بیان کنید.
برای درمان ضایع‌شدگی هنگام روبوسی باید قبل از آغاز، یا به طرف مقابل بگویید «دوتا، یا سه تا» تا تکلیف روشن شود  یا مانند دروازه‌بان ها ریسک کنید. برای نشستن روی مبل‌های عجیب و غریب هم همراه داشتن طناب و گیره‌های کوهنوردی و نصب آن ها به دسته‌ها و پشتی مبل‌ها، بهترین روش کاهش ضایعات نخاعی است.

علیرضا کاردار