نگاهی به دنیای بازی های فکری که می تواند دورهمی های شاد و هدفمندی برای مان رقم بزند

بازی های فکری ویژه دورهمی های عید

ریورسی (اتللو)
تعداد بازیکن: دو نفر
قیمت 8×8: حدود 18 هزار تومان
محدوده سنی: از 7 تا 77 سال

ریورسی یکی از بازی های فکری پرطرفدار در دنیاست. این بازی از یک صفحه 8×8 یا 6×6 و مهره هایی با دو رنگ تیره و روشن تشکیل شده است. برای شروع، هر بازیکن دو مهره در اختیار دارد که کم کم با حرکت های بعدی، تعداد این مهره ها افزایش یا کاهش می یابد. هر بازیکن باید مهره های خود را جوری بچیند که دو طرف مهره های حریف قرار بگیرد و در این صورت، مهره های حریف را صاحب می شود. خانه های زمین بازی از جهت اهمیت با یکدیگر متفاوتند. مهم ترین خانه ها در این بازی گوشه هاست؛ گوشه ها تنها خانه هایی است که اگر توسط هر یک از طرفین تصاحب شود، دیگر رنگ آن خانه و ستون تغییر نمی کند. به شکل معمول، بازی زمانی تمام است که در صفحه بازی، جای خالی نباشد و امکان حرکت برای هیچ یک از بازیکنان وجود نداشته باشد و برنده کسی است که در انتهای بازی، مهره های بیشتری در صفحه داشته باشد. ریورسی، بازی جذابی برای بالا بردن قدرت طراحی و برنامه ریزی است. اگر به جای اپلیکیشن می خواهید از بسته بازی استفاده کنید، بهتر است صفحه 8×8 بخرید.

 

پنتاگو
تعداد بازیکن: دو نفر
قیمت: حدود 14 هزار تومان
محدوده سنی: 15 سال به بالا

پنتاگو بازی فکری جذابی است که در سال ۲۰۰۴ توسط توماس فلودنِ سوئدی، طراحی و ساخته شد و هر سال جوایز معتبری به عنوان بهترین بازی سال در کشورهای مختلف، از آن خود کرده است. ابزار این بازی دو نفره که در رده بازی‌های استراتژیک طبقه بندی می‌شود، چهار صفحه و ده مهره است و هر بازیکن پنج مهره در اختیار دارد. در این بازی باید تلاش کنید پیش از رقیبتان، پنج مهره خود را در هر جای صفحات، در یک ردیف عمودی، افقی یا اریب، پشت سر هم قرار دهید. هر بازیکن به نوبت مهره‌ای را در صفحه قرار می‌دهد و سپس یکی از صفحه‌ها را برای جلوگیری از ردیف شدن مهره های حریف یا کمک به ردیف شدن مهره های خودش، ۹۰ درجه (در جهت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) می چرخاند و اولین بازیکنی که بتواند پنج مهره اش را ردیف کند، برنده است. سادگی این بازی در عین استراتژی پیشرفته اش، برای همه سنین فرصت سرگرم شدن و لذت بردن را فراهم می کند.   
 

چـکرز
تعداد بازیکن: دو نفر
قیمت: حدود 20 هزار تومان
محدوده سنی: 15 سال به بالا

این بازی روی یک صفحه شطرنجی 8×8 شکل می گیرد. هر بازیکن 12 مهره دارد که مهره های هر دو نفر در خانه های تیره صفحه چیده می شود. هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند یکی از مهره‌هایش را یک خانه جابه جا کند. منتها مهره ها همیشه باید در خانه های تیره بماند. هر کس باید مهره هایش را به سمت جلو (نسبت به خودش) حرکت دهد و اگر دو مهره غیر همرنگ به شکل قُطری در کنار هم قرار بگیرد، می‌توان از روی مهره حریف پرید و آن را حذف کرد یا به اصطلاح خورد! البته این در حالی است که پشت مهره حریف خالی باشد. گاهی می توان با یک حرکت، چندین مهره حریف را خورد که در این صورت شانس یار بوده و چند قدم به بُرد نزدیک شده ایم. همان طور که در شطرنج اگر پیاده به سطر آخر برسد، به وزیر (یا اسب یا فیل یا رخ) تبدیل می‌شود، در چکرز هم اگر مهره ای به سطر آخر برسد، به شاه تبدیل می‌شود. برتری شاه این است که علاوه بر حرکت به جلو، می تواند به عقب هم برگردد. سرانجام بازیکنی که همه مهره هایش حذف شده، بازنده است و طرف مقابل، برنده.
 

سوشی گو
تعداد بازیکن: سه تا پنج نفر
زمان بازی: 50 دقیقه
قیمت: حدود 50 هزار تومان
محدوده سنی: 10 سال به بالا

به راحتی می توان عنوان «خوشمزه» را به این بازی داد؛ یک بازی کارتی روان و ساده که بهترین راه برای توصیف قوانینش این است: تصور کنید در یک رستوران ژاپنی هستید و مدام سینی هایی پر از غذا را به همدیگر پاس می دهید؛ هر کس قبل از این که سینی را رد کند، از داخل سینی غذایی برای خودش برمی دارد و بعد سینی را به بغل دستی اش می دهد. در نهایت هر کس غذاهای بهتری جمع کرده باشد، برنده است! حالا جای سینی های غذا را با کارت های بازی عوض کنید؛ هر بازیکن 9 کارت دارد که بعد از انتخاب یکی از آن ها، بقیه اش را به بغل دستی اش می دهد و این کار آن قدر ادامه پیدا می کند تا کارت های همه تمام شود و بخش شمارش امتیازات برسد. این بازی یک بسته فشرده و سریع از سرگرمی و لذت است. کارت ها به سرعت دست به دست می شود و هر بار همه بازیکنان این هیجان را دارند که چه کارتی (غذایی) را نگه دارند و چه کارتی را رد کنند.