الفبای طراحی با مداد

طراحی با مداد یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین تکنیک‌های طراحی است. فرقی ندارد اول کار باشید یا در مراحل عالی‌تر چون در طراحی با مداد اصولی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت‌ کنید می‌توانید طراحی‌های اصولی‌تری بکشید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تا مداد و خودکار دست‌تان می‌آید شروع می‌کنید به طراحی‌های مختلف و بدتان نمی‌آید این رشته را دنبال کنید بهتر است کارگاه امروز را بخوانید تا با الفبای طراحی با مداد هم آشنا شوید. این قواعد آسان می‌تواند طراحی شما را از این‌رو به آن‌رو کند.
1مداد را درست دستت بگیر
حواستان باشد در هنگام طراحی نباید همیشه از نوک مداد استفاده‌ کنید. بهتر است برای افزایش کاربری از کناره‌های مداد استفاده ‌کرد. همچنین  با گرفتن مداد به شیوه زغال می‌توانید آن را برای مدت بیشتری در دست‌تان نگه دارید. در طراحی قسمت‌های بزرگ‌تر کار، مداد را به صورت عمودی در دست بگیرید تا خطوط‌تان نرم‌تر و پهن‌تر شود. وقتی از نوک مداد استفاده‌ کنید که قصدتان اضافه‌ کردن جزئیات ریز و ظریف به کار است.
2تکنیک‌های سایه‌زنی را ترکیب کن
اگر می‌خواهید از سایه‌زنی استفاده‌ کنید به دو شکل می‌تواند آن را انجام دهید. در روش اول همه خطوط در یک سمت قرارمی‌گیرند و این روش سایه‌ها را منسجم‌تر نشان‌ می‌دهد. همچنین با این روش جزئیات را می‌توانید بهتر به نمایش بگذارید. روش دوم تکه‌ای ا‌ست و به شکل‌ها معنا می‌دهد. تکه‌هایی از خطوط در اطراف شکل بکشید تا بتوانید به آن‌ها عمق بدهید. این تکنیک بیشتر در طراحی پس‌زمینه و اضافه‌کردن بافت به کارتان می‌آید.
3حواست به پهنای خطوط باشد
اگر بتوانید تکنیک پهنای خطوط را اجرا کنید یعنی می‌توانید در طراحی اشیا را از یکدیگر جدا کنید و همین‌طور سایه‌ها را پررنگ‌تر از آن‌چه هست نشان‌ دهید. به این شکل که با خطوط پهن‌تر خودشان به یک سایه تبدیل می‌شوند و در چنین حالتی شکل، حالت سه‌بعدی به خودش می‌گیرد. بهتر است قید خطوط بیرونی را در طراحی‌تان بزنید چون آن‌ها به طراحی، ظاهر مسطح می‌دهند و حالت سه‌بعدی را از بین خواهند برد.
4مدام طراحی را بررسی کن
حتی اگر همین حالا طراحی را بررسی کرده اید، دوباره این کار را انجام دهید. پیش از افزودن جزئیات نباید هیچ اشکالی در طراحی وجود داشته باشد. در جزئیات بازی حدسی انجام ندهید، باید از متقارن بودن همه چیز پیش از افزودن خطوط تیره تر و  محکم تر مطمئن شوید. هنگامی که از درستی همه چیز اطمینان داشتید، به کار ادامه دهید.
5مراقب لکه‌های مداد باش
یک نکته مهم برای کسانی که طراحی با مداد را تازه شروع کرده‌اند می‌تواند این باشد که مراقب لکه‌های مداد طراحی باشند. هنگام طراحی یک تکه کاغذ را زیر دستان خود بگذارید تا از لک‌شدن کار جلوگیری کنید. نکته دیگر این است که وقت طراحی، حالت دست خود را در آینه یا دوربین تلفن همراه‌تان ببینید. با استفاده از این روش می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را در طراحی پیدا کنید و با رفع یا تقویت آن طراحی‌های بی‌نقص‌تری اجرا کنید.
منبع: naghashi.art